woensdag 27 oktober 2010

Blok 2 - Opdracht hergebruik

Datum: woensdag 27 oktober
Opdracht: verzamel 1 week lang al je afval en neem dit mee naar school.

Mijn eerste reactie op deze opracht was: ''WAT?? AL JE AFVAL ?''
''Ja, behalve GFT-afval'', was het antwoord.
Maar wat we er mee gingen doen was nog de vraag..
Dus ik ging braaf en onwetend op woensdag 27 oktober met al mijn afval van 1 week naar school.
Daar kregen we eerst een lange, maar erg interessante presentatie over wat nou duurzaamheid inhoudt en daarna werden ons de opdrachten gegeven.

Bij de eerste opdracht was het de bedoeling dat je je afval op een bepaalde manier presenteerde. Het moest in ieder geval een bepaald concept hebben. Doordat ik erg weinig inspiratie had in het begin, begon ik maar mijn afval een beetje van groot naar klein te sorteren en op die manier een soort collage hiervan te maken:

 
Dit zag er een beetje saai uit en het had nou niet bepaald een achterliggend idee of concept. Dus ik besloot een samenhang tussen de verschillende voorwerpen te zoeken. Ik zag dat ik veel plastic boterhamzakjes had, dus stopte ik al het afval en deze zakjes, zodat er overal een transparant laagje overheen kwam:

Het geheel was nog steeds een beetje rommelig..
Maar ineens kreeg ik een ingeving: ik zet mijn afval in de volgorde van noodzakelijk tot luxe.

 Bij de 'noodzakelijke kant' hoort het afval van producten als sokken, eieren, boterhammen, mandarijnen, vlees en drinken (ijsthee). Dit zijn dagelijkse benodigdheden.
Aan de 'luxe kant' kwam afval van luxe artikelen, zoals haarlak, curry, chips, thee, kauwgom, koekjes, theelichtjes en energydrink.
De emmer yoghurt die er tussenin staat, vond ik een overgang tussen deze 2 uitersten.

De dagelijkse gebruiksproducten zette ik geordend neer. Geen versiersels, want het moet bij de basis blijven.
De luxe producten heb ik op een decoratieve manier proberen neer te zetten, omdat decoratie ook een vorm van luxe is. Alles ligt over elkaar heen en zo krijg je een heel ander beeld.











De tweede opdracht was een groepsopdracht: Verzamel 1 bepaalde soort afval en maak hier een object van op een bepaalde locatie in de school. Ik koos met mijn groepje voor het afval van toetjes. We besloten om de yoghurtbakjes en ijsdozen op de deur van de collegezaal te plakken met het concept 'geluidsdichtheid'. We stoorden ons namelijk ontzettend aan het geluid van de dichtvallende deur als er steeds iemand te laat kwam. Aanschouw het resultaat:
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten