woensdag 6 oktober 2010

Excursie naar Amsterdam

Datum: woensdag 6 oktober 2010

STEDELIJK MUSEUM
Helaas vond het ik het stedelijk museum erg tegenvallen. Veer ruimtes waren leeg en de ruimtes die wel waren 'gevuld' vond ik over het algemeen niet heel interessant.

Ik vond 1 ruimte wel leuk. Hier stond de hele muur vol met namen van bezoekers. Er werd een streepje gezet bij je lengte en je naam kwam er bij te staan. Ik vind het altijd erg boeiend als kunstenaars hun bezichtigers bij hun werk betrekken. Hieronder zijn 2 foto's te vinden van deze ruimte.



Hieronder zie je nog een ruimtelijk werk dat ik wel grappig vond om op de foto te zetten. Verder snapte ik niet helemaal wat de bedoeling erachter was.
Ik vond de stoelen die bij de computers stonden wél leuk. Deze waren van het merk 'Mooi'.
Vragen:
Hoe verhoud de nieuwe ingang zich met het oude Stedelijke Museum?
Deze zit op dezelfde plek.
Geeft het een extra stimulans om binnen te gaan?
Ja. Nu liggen bijna alle ingangen van de museums rond het Museumplein naar het plein toe gericht. Dit geeft een beter overzicht als je op het plein staat
Geeft het een extra gewicht aan de collectie?
Ik denk het niet.


INSTALLATIE KRIJN DE KONING IN DE NIEUWE KERK AMSTERDAM
Ik vond de installatie van Krijn de Koning in het algemeen niet erg interessant, maar ik vond het wel leuk om te zien hoe hij er ruimtelijkheid in heeft gebracht d.m.v. het gebruik van verschillende kleuren voor de vlakken in de muren.



Vragen:
Hoe ervaar je de ruimtelijkheid van het werk van Krijn de Koning?
Doordat de vlakken van de muren verschillende kleuren hebbben.

Hoe ervaar je nu de kerk, nu je op 5 m hoogte kunt lopen?
Ik vind dat de kerk nu veel lichter en opener lijkt, omdat de ramen zich nu op dezelfde hoogte bevinden als jijzelf.

Hoe ervaar je de kerk erna als je weer beneden staat?
Donker en gesloten.
BEELD HAL WERK
Deze tentoonstelling vond ik het leukste van wat we moesten bezoeken. De installaties van de verschillende kunstenaars spraken mij erg aan en ik vond het erg interessant om te kijken naar de vele maquettes die er stonden.







Vragen:
Wat is het tentoonstellingsconcept van Beeldhalwerk en hoe ervaar je dit? Zou je het zelf ook zo doen?
''Dit is nu de Nederlandse beeldhouwkunst''. Ik ervaar het niet als typisch Nederlands en daarom vind ik het titel een beetje zwak. Het is een verzameling van werken van verschillende Nederlandse kunstenaars, maar dat wil nog niet zeggen dat het geldt voor de beeldhouwkunst van Nederland in het algemeen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten