donderdag 11 november 2010

Filmmarathon over duurzaamheid

Datum: woensdag 10 november.

Eigenlijk zouden we naar Leischerijn gaan.. Maar helaas ging dit niet door.
Dus bleven we op school om daar met z'n allen films over de natuur en duurzaamheid te kijken. Op deze manier heb ik wel wat meer informatie over het onderwerp gekregen en daardoor kan ik er nu beter een mening over vormen.




















Na de films werd ons gevraagd om in een groepje een soor van brainstorm te houden van wat je mening is over de onderwerpen rond duurzaamheid.
De mening die ik door middel van de films en de brainstorm heb gevormd is:

Het heeft geen zin om bij individuen te beginnen, maar maatregelen te treffen op grote schaal (zoals bij grote bedrijven). ''Wij als burgers'' worden doodgegooid met reclamespotjes en producten die we zouden moeten kopen omdat we daar de natuur mee kunnen helpen. Maar ik zie daar het nut niet zo van in. Het zijn de grote bedrijven, waaronder supermarkten en grote fabrieken, die wat moeten doen aan hun manier van produceren en transporteren. Als er door overheden regels worden opgesteld over bijvoorbeeld het transport van producten door bedrijven en het weggooien van producten in de supermarkt (die eigenlijk nog niet eens over de datum zijn), dan heeft dit veel grotere positieve gevolgen voor het milieu.
Ook heb ik opgemerkt uit de film dat het bedrijven vooral allemaal om winst gaat. Ik vond het belachelijk om te horen hoeveel voedsel supermarkten weggooien dat eigenlijk nog heel goed te eten is. Zo merk je ook wel dat de mens eigenlijk heel dom wordt gehouden. We weten van niks en werken hierdoor net zo hard mee aan de vervuiling van onze omgeving.
Ik vind dus dat de mens als individu totaal machteloos is. Er moeten aanpakken komen op grotere schaal. Want op die manier ''moet'' de bevolking van een land wel meewerken aan het verbeteren van de milieuomstandigheden op de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten