zaterdag 19 februari 2011

Excursie Antwerpen

Datum: woensdag 16 februari

Om 11 uur kwam ik aan op station Antwerpen Centraal. Beter te vroeg dan te laat, dacht ik.
Het station viel mij erg op. Ik vond het er mooi uit zien en het was heel ruim.
Ik kwam 2 medestudenten tegen, waarmee ik besloot om vast de stad in te lopen. We dachten dat we de rest van de groep in de stad wel tegen zouden komen, maar rond 12 uur kwamen we er achter dat zij al een andere richting op waren gelopen. Hierdoor misten we helaas de stadswandeling. Dus besloten we om vast zelfstandig naar de 2 musea te lopen.

Onder weg kwamen we door het mooie historische centrum van Antwerpen. Ik ben nog nooit eerder in Antwerpen geweest dus voor mij was het allemaal nieuw.


Als eerste liepen we naar het Museum voor Hedenhaagse Kunst (M HKA). Bij de vaste collectie vond ik een paar dingen wel leuk, maar het sprak me over het algemeen allemaal niet echt aan.
Zo was er ''het grote ijzeren ding'' (ik ben vergeten te kijken naar de titel en kunstenaar) in de buurt van de ingang dat mij meteen opviel. Voor mij leek het op een soort van kast, door de vakken die erin zijn opgenomen.


Verder was er een installatie, opgebouwd uit glazen flessen waarbij hier en daar een fles een kleur had. Dit gaf een erg leuk effect. De bedoeling van de kunstenaar was om een liggende vrouw uit te beelden, maar dat kon ik er niet echt uit opmaken.

Dan was er natuurlijk nog de tentoonstelling 'Een syntax van afhankelijkheid:' van Liam Gillick en Lawrence Weiner. De hele vloer van de 2e verdieping is gebruikt voor de tentoonstelling.  Het leuke aan hun concept vind ik dat er een mogelijkheid is voor eigen interpretatie. Iedereen maakt het werk af op zijn
eigen manier. Ik vind het erg interessant als een kunstwerk een discussie tussen mensen oproept. Al met al vind ik dat de twee kunstenaars op een leuke en originele manier hun concept hebben uitgebeeld.
 


















Dan was er nog het Koninklijk Museum van Schone Kunsten.
Dit museum vond ik het meest interessante van de 2. Helaas konden we geen foto's maken, maar ik heb de mooie maquettes die er stonden, goed bekeken en in me opgenomen.
De tentoonstelling van Anselm Kiefer vond ik minder interessant. De 'grote schilderijen' spraken me niet echt aan. Ik vond het er nogal somber uit zien. Wel vond ik het leuk om te zien dat hij op een andere manier schilderde dan dat je normaal gesproken ziet. De verf was erg dik opgebracht en hier en daar waren materialen verwerkt in zijn werken.

Samengevat, vond ik het een erg leuke excursie. Vooral ook omdat ik nog nooit eerder in Antwerpen ben geweest. De stad vond ik mooi en de musea waren over het algemeen ook erg interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten